سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورش کودک موفق ( قسمت اول )

در این مقاله گزیده‌ای از نکاتی را مرور می‌کنیم که شما می‌توانید با استفاده از آنها رابطه ای بهتر با فرزندتان برقرار کنید و او را برای زندگی موفق و شاد در جامعه آماده کنید، ضمن اینکه از خودتان به عنوان والدین کودک رضایت قلبی داشته باشید.


1-  با کنترل و ایجاد حد و مرزهای معقول به فرزندتان کمک کنید تا دنیا را بهتر بشناسد و کشف کند.کودکان برای شناخت محیط و دنیای گسترده­ی پیرامونشان دچار سردرگمی می شوند. شما، به عنوان پدر یا مادر، می­توانید با تعریف محدوده­های کوچک­تر، به او کمک کنید تا با خیال راحت­تری به کشف علایقش بپردازد و با این کار عشق و حمایت خود را به او اثبات کنید.


2- برای پرواز به کودکتان بال هدیه کنید نه اینکه بالهای او را قیچی کنید.کودک نوپای شما برای اینکه حس مسئولیت­پذیری و اعتماد به نفس را بیاموزد به بالهایی نیاز دارد که شما به او می­ دهید. چگونه؟  به شما می­ گویم. در هر مرحله ­ای از زندگی فرزندتان مطابق با توانایی هایش به او مسئولیت بدهید. به عنوان مثال زمانی که به مرحله ­ای از رشد رسیده که می­تواند خودش اسباب ­بازی­هایش را در جای خود قرار دهد، بشقابش را از روی میز غذا بردارد و ببرد و یا خودش لباس بپوشد، بگذارید لذت انجام آن را تجربه کند. با این کار هم خودتان سلامت روان بیشتری خواهید داشت و هم مسئولیت­پذیری و عزت نفس را به فرزندتان هدیه کرده ­اید.


3- سعی نکنید همه ­ی کارها را خودتان سر و سامان بدهید.به فرزندتان فرصت بدهید تا به صورت انفرادی برای یافتن راهِ حل مسائل و مشکلاتش تلاش کند و ناکامی­ های او را با عشق تصدیق کنید تا از شکست ناامید نشود و برای نجاتش بلافاصله وارد عمل نشوید. بگذارید سرسخت بودن و اتکا به خویش را بیاموزد.


برای سایر نکات تربیت کودک به مجله خانمی سر بزنید.